• Vermindering van het balgevoel/zware gevoel
  • Uitstel of vermijden van een operatie
  • Vergoeding vanuit aanvullende verzekering

De eerste stap is een gesprek

Prolaps

Als je bekkenbodem te slap is

Bij een verzakking zitten organen niet meer op de plek waar ze moeten zitten. De bekkenbodemspieren, -zenuwen en -banden zijn te slap om ze goed vast te houden. Daardoor kunnen de blaas, de plasbuis, de baarmoeder, delen van de darm uitstulpen. Dus naar buiten komen. Ook kun je aambeien krijgen. In Nederland hebben ongeveer 750.000 vrouwen last van een verzakking.

Hoe krijg je een verzakking?

Je kunt op verschillende manieren een verzakking krijgen. Onder andere door:

  • een zwangerschap;
  • een bevalling;
  • de overgang;
  • overgewicht;
  • veel hoesten;
  • zwaar werk te doen;
  • veel te persen en op een verkeerde manier;
  • dat sommige familieleden het ook hebben. Dan is het erfelijk;
  • bepaalde operaties, zoals het verwijderen van de baarmoeder.

Welke klachten heb je dan?

Bij een verzakking kun je last hebben van allerlei klachten. Zelfs als de verzakking klein is. Dan gaat het om:

  • een gevoel alsof je op een balletje zit;
  • een gevoel dat iets op je schede drukt;
  • een zwaar gevoel aan de onderkant;
  • moeite met vrijen;
  • pijn als je seks hebt;
  • pijn als je fietst. Of geen prettig gevoel als je fietst;
  • het verlies van plas, windjes, slijm, dunne of stevige poep als je bijvoorbeeld hoest, niest, rent, bukt of lacht;
  • steeds het gevoel hebben dat je nodig naar de wc moet, met of zonder verlies van plas of poep;
  • niet goed je blaas kunnen leegplassen, waardoor je eerder een blaasontsteking kunt krijgen. Je krijgt steeds vaker het gevoel dat je nodig moet;
  • niet in een keer je darmen leeg kunnen poepen;
  • verstoppingsklachten;
  • pijn laag in je rug, die in de loop van de dag erger wordt.

Hoe wij die klachten behandelen

Als bekkenfysiotherapeut stellen we veel vragen en doen we een lichamelijk onderzoek om erachter te komen wat er aan de hand is. Tijdens de behandeling van de klachten doen we oefeningen om je bekkenbodem te verbeteren. Daarnaast leren we je om je bekken(bodem) op een goede manier aan te spannen als je iets doet. Als je bijvoorbeeld in de tuin werkt of de was ophangt.