De eerste stap is een gesprek

Toiletbezoek mag geen zware gang zijn

Veel mensen kunnen moeilijk naar de wc, hebben verstoppingsklachten. Zo’n twee miljoen Nederlanders hebben daar last van.  Ook het omgekeerde is mogelijk, dat je poep verliest zonder dat je het wilt of vaak windjes laat. Om en nabij de tweehonderdduizend mensen kennen deze probleem. Naarmate je ouder wordt, krijg je er eerder last van. 

Verstopping

Als je moeilijk naar de wc kunt, komt dat vaak door je bekkenbodem. Die is te gespannen of werkt niet op de juiste manier. Je voelt daardoor minder aan de onderkant en in je onderbuik. Of je hebt juist pijn in je onderbuik, laag in je rug en/of aan je stuitje Dat kan zo zeer doen dat je niet normaal kunt zitten. Als je je bekkenbodem onvoldoende kunt ontspannen tijdens het poepen, raak je niet alles wat in je darmen zit kwijt. Daardoor kun je een vol gevoel houden.

Verlies van poep of windjes

Als je zonder dat je het wilt poep verliest of windjes laat, komt dat doordat je onvoldoende controle hebt over de spier die je poepgat opent en afsluit. En dat komt vaak weer door niet goed werkende bekkenbodemspieren, een kringspier die bijvoorbeeld beschadigd is door een (zware) bevalling, spastische darmen of een verstopping. Verstopping? Ja echt! Als je namelijk niet goed naar de wc kunt, loop je de kans dat je je darmwand overprikkelt en dunne poep langs de verstopping loopt.  

Hoe kun je poep of windjes verliezen?

  • Je kunt (dunne) poep verliezen zonder dat je het wilt.
  • Je kunt poep verliezen zonder dat je het gevoel hebt dat je nodig moet of moeite hebben met het schoonmaken van je poepgat nadat je naar de wc bent geweest.
  • Je kunt poep verliezen terwijl je vrijt (het gaat dan om seks via de schede).
  • Je kunt zonder dat je het wilt windjes laten.

Controle over uw bekkenbodem

Obstipatie kan te maken hebben met een te gespannen of niet op de juiste manier functionerende bekkenbodem. Door een te hoge spierspanning in de bekkenbodem is het gevoel aan de onderkant en in de onderbuik minder. Een hoge bekkenbodemspierspanning kan ook leiden tot pijn in de onderbuik, lage rug en aan het staartbeen. Deze pijn kan zo hevig zijn dat gewoon zitten onmogelijk is.

Wordt de bekkenbodem tijdens het ontlasten niet of onvoldoende ontspannen, dan kan de ontlasting niet of maar gedeeltelijk geloosd worden. Hierdoor kunt u een vol gevoel houden. Het is dus erg belangrijk een goede controle over uw bekkenbodem te hebben. Door verschillende oorzaken kunt u de controle over de bekkenbodem kwijt zijn. De bekkenfysiotherapeut helpt u om die controle weer terug te krijgen.

Wat je moet weten over eten en drinken

Wat en hoe je eet en drinkt kan belangrijk zijn voor hoe je plast en poept. Enkele tips:

  • Drink anderhalf tot twee liter. Koffie, alcohol, sinaasappel- en grapefruitsap en priklimonade kun je beter vermijden. Deze zorgen ervoor dat je eerder het gevoel krijgt dat je naar de wc moet.
  • Eet regelmatig, kies voor veel vezels en voor variatie.
  • Eet rustig en kauw goed.
  • Beweeg elke dag een half uur of meer.
  • Veeg je op de wc altijd af van voor naar achteren.
  • Voelt je poepgat erg rauw aan, spoel deze dan af met water nadat je naar de wc bent geweest. Dep of föhn de huid droog.

Hoe wij die klachten behandelen

Samen kijken we naar wat er aan de hand is. Wat voor poepklachten heb je en waar komen deze vandaan? Wij vinden als bekkenfysiotherapeut niks geks. Dus je kunt ons alles vertellen.

Afhankelijk van je klachten geven we een behandeling die bij jou past. We doen als dat nodig is bijvoorbeeld oefeningen met je om te ontspannen of je laten zien hoe je je bekkenbodemspieren kunt voelen, loslaten en aanspannen.

We geven je ook informatie over hoe je het beste kunt plassen en poepen. Want veel klachten kunnen ontstaan of erger worden doordat je niet goed gebruik maakt van de wc.

Als het nodig is, kunnen we gebruik maken van:

•             myo-feedback. Hierbij meten we de elektrische spanning van de bekkenbodemspieren. Hoe actief zijn deze spieren? Zijn ze te weinig of juist te veel actief?

•             elektrostimulatie. Hierbij prikkelen we de zenuwvezels in de bekkenbodem. Dit helpt om je bekkenbodemspieren beter te laten werken.

Goed poepen doe je zo: acht tips

  1. Moet je naar de wc, ga dan gelijk. Meestal moet je twintig tot dertig minuten nadat je hebt gegeten poepen.
  2. Ga ontspannen op de wc zitten. Voeten op de grond, rug iets bol, je kleding goed naar beneden.
  3. Ontspan je bekkenbodem, druk rustig en weinig, terwijl je uitademt door je buik. Het beste is als je helemaal niet hoeft te persen.
  4. Als je druk zet, doe dit dan op je poepgat.
  5. Komt de poep niet, adem dan een paar keer rustig in en uit via je buik. Probeer dan nog een keer te drukken.
  6. Als je poep dan nog niet komt, kantel je bekken tien keer naar voren en naar achteren. Adem rustig in en uit terwijl je dit doet. 
  7. Moet je echt nodig, maar komt er geen poep? Ga tien minuten flink bewegen. Wandelen, traplopen of springen bijvoorbeeld. Ga daarna weer naar de wc en ontspan terwijl je zit. Kijk of je kunt poepen met de tips die we hierboven al gaven. Lukt dit na vijf minuten nog niet, kijk dan of het een volgende keer wel gaat.
  8. Span tenslotte je spieren in je bekkenbodem even aan en ontspan ze weer. Veeg van voor naar achteren. Sta dan op.